Het Nederlandse bedrijf Orange Gas richt zich op Bio-CNG en andere duurzame energiebronnen. In een interview met Topic spreekt oprichter en CEO Marcel Borger zich uit over de ‘vergeten groene brandstof’ Bio-CNG.
OG (OrangeGas) is een Nederlands bedrijf dat alleen maar 100% schone brandstof verkoopt en ook nog winst maakt. “Daar zijn we trots op. We hebben de ambitie om de grootste schone brandstofretailer van Europa te worden en te concurreren met oliebedrijven als Shell en Exxon,” vertelt OG-CEO Marcel Borger. De meer dan tweehonderd 100% groene pompstations in Nederland, Duitsland en Zweden staat symbool voor die ambitie.
OG zet al sinds 2010 in op een multi clean-fuelstrategie: bio-CNG, bio-LNG, waterstof, elektrisch en HVO100. “Elke mobiliteit heeft z’n eigen oplossing en eigen behoeftes. Als je beperkt tot één technologie haal je nooit je milieudoelstelling.” De eerste jaren, tot 2012, kende Nederland allerlei stimuleringsprogramma’s om bio-CNG-stations neer te zetten. “Daar hebben we ook van gebruikgemaakt en daarna hebben we alle nieuwe tankstations zonder subsidie neergezet,” vertelt Marcel Borger. Overal in Europa waar wij zitten, kunnen we 100% groene brandstoffen garanderen. “Het gaat om natuurlijke bronnen die maatschappelijk verantwoord zijn. We blijven ver weg van de ‘food-versus-fuel’ discussie. Bij onze biogasproductie worden geen voedselresten gebruikt.”
“Bio-CNG is de vergeten schone brandstof. Het is zonde dat er zo weinig mee wordt gedaan.”
Onbekend maakt onbemind
De oorsprong voor bio-CNG is biogas dat onder meer wordt gemaakt bij de rioolwaterzuivering en GFT. “Je kunt de systematiek vergelijken met groene stroom dat van een zonne- of windpark via het net bij de eindgebruiker komt. Bio-CNG werkt exact hetzelfde. Wij voeren het in het aardgasnet in Assen, Beverwijk, Mijdrecht, Friesland en Drenthe richting de tankstations.” Het kan ook circulair. Als voorbeeld noemt Borger de vuilniswagen die afval uit de groene container naar de biogascentrale vervoert om er vervolgens zelf op te rijden. “We zijn nu druk bezig om de andere schone brandstoffen in ons netwerk te integreren.” Op dit moment heeft OG een waterstoftankstation in Amsterdam en Den Haag en zijn er 12 elektrische laadstations, waaronder Schiphol. Komend jaar komt daar bio-LNG bij. Onbekend maakt onbemind.
“We zeggen wel eens gekscherend: we zijn wereldberoemd in de afvalbranche, de taxibranche en bij koeriersdiensten, maar nog onbekend in de private sector.” De auto’s die op bio-CNG rijden, zoals de Audi A3 of Volkswagen Golf, kun je ‘af fabriek’ kopen bij de autodealers. “Het is niet zo, zoals bij lpg, dat je er een hele tank moet inbouwen. Die is weggewerkt in het chassis. In Duitsland is het hartstikke populair. Er is een heel goed bio-LNG-netwerk binnen Europa.” Een bio-CNG-model is een groen alternatief voor mensen die om praktische redenen niet elektrisch willen of kunnen rijden, tipt Borger. “We adviseren onze klanten realistisch-ambitieus. Het is beter om niet op één technologie in te zetten, maar te kiezen voor een mix.”
Gebrek aan strategie
Gevraagd naar een reactie op het beleid in Den Haag volgt in eerste instantie een ontwijkend antwoord. “OG is dertien jaar geleden opgericht. De opmerking die hier centraal staat, is ‘als je iets wilt doen, moet je het zelf doen’. Dat hebben we ook gedaan. In het beleid van politiek Den Haag, in andere landen in Europa is dat anders, ontbreekt aan visie en strategie. Ik zou heel graag de discussie aangaan. In de VS worden bio-LNG en bio-CNG voor het groottransport gebruikt. Laat je daar een circulaire berekening op los, dan kom je op min 22% CO2-uitstoot.” Hij vervolgt: “Je kunt je klimaatdoelen voor 2030 halen, maar dan moet je alle beschikbare oplossingen inzetten. Dat gebeurt niet. We kunnen aantonen dat Nederland de doelen qua elektrisch rijden niet gaat halen. Je moet per dag 400 laadpalen neerzetten. Maar het grootste obstakel is de stroominfrastructuur.” Borger is vooral ook kritisch over de subsidieregeling voor elektrische auto’s. “Mijn schatting is dat er tussen de acht en tien miljard euro subsidie is uitgegeven. En we hebben maar 212.000 100%-elektrische auto’s rondrijden, op een aantal van 8,7 miljoen. Pieter Omtzigt heeft daar een paar jaar geleden een aantal tweets aan besteed, waarbij hij op een rendement van nul uitkwam qua CO2. Wat nog erger is, zodra de elektrische auto’s na vijf jaar uit de lease komen, verdwijnen ze met veel subsidie naar het buitenland. We komen er niet doorheen in Den Haag. Bio-CNG is bestaande technologie. De automodellen zijn er. Je hebt een fantastisch mooi systeem.” Hij maakt de vergelijking met ‘vergeten groenten’, zoals pastinaak. “Bio-CNG is de vergeten schone brandstof. Het is er. Je kunt het implementeren, het wordt al gebruikt door taxi’s, koeriers en afvalinzamelaars. Het is simpelweg zonde dat er zo weinig mee wordt gedaan.”
OG (OrangeGas)
In juni 2009 werd in Steenwijk het eerste Bio-CNG vulpunt van OG geopend. Met een gemiddelde van één nieuw vulpunt per maand is het de snelst groeiende speler in de markt van duurzame mobiliteit. OG is marktleider in Nederland en Duitsland.
Wil je ook schoon rijden? Bekijk hier onze voertuigen