BMW schrijft geschiedenis met hun eerste voertuig die op waterstof rijdt. De BMW iX5 zal later dit jaar in een kleine oplage geproduceerd worden voor o.a. de Amerikaanse markt. Wanneer de BMW iX5 naar Nederland komt is nog niet bekend.
Momenteel zijn er slechts twee auto’s op waterstof verkrijgbaar, namelijk de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo. BMW heeft echter grote plannen: ze willen vanaf 2025 beginnen met de massaproductie van waterstofauto’s. Met de toevoeging van de BMX iX5 Hydrogen wordt er flink ingezet op de toekomst van waterstof(auto’s).
Met de BMW iX5 wordt ook een nieuwe stap gemaakt richting duurzaam rijden. Het enige wat het voertuig uitstoot is waterdamp. Daarnaast is de BMW iX5 zo duurzaam mogelijk geprodcueerd. Middels een samenwerking met Pirelli, wordt de iX5 standaard voorzien van volledig natuurlijke rubberen banden.
Van binnen verbergt de iX5 twee waterstoftanks die 6kg aan waterstof op kunnen slaan, onder 700 bar druk. Ondanks de grootte van de tanks, heeft BMW de belofte gemaakt dat deze binnen 3-4 minuten volgetankt kunnen worden.
Motorvermogen en actieradius
De BMW iX5 wordt beschouwd als misschien wel één van de meest revolutionaire BMW van 2022. Onder de motorkap bevindt zich een elektrisch motor, want de waterstof wordt intern omgezet in elektriciteit.
Naar verwachting zal de iX5 een maximaal vermogen hebben van 374 pk. Dit is een behoorlijke presatie, want het is een zwaar voertuig: 2.500kg. De actieradius wordt geschat op maximaal 500 kilometer. Er zijn echter geruchten dat dit nog niet het maximaal haalbare is, want de iX5 wordt nogsteeds getest door BMW ter optimalisatie.
Een bijkomend voordeel van deze waterstofauto, is dat hij geen capaciteitsverlies lijdt bij koude temperaturen. De iX5 is o.a. vlak bij de poolcirkel getest onder temperatuursomstandigheden van -20 graden Celsius.