OG (OrangeGas) is een Nederlands bedrijf dat alleen maar 100% schone brandstof verkoopt. De ambitie om de grootste schone brandstofretailer van Europa te worden, krijgt vaart met de bouw van vier nieuwe clean fuel tankstations in Zweden en twintig extra LNG/CNG-stations in Duitsland. In april start OG met Bio-CNG in Italië. In een interview met Topic Nederland maakt oprichter en CEO Marcel Borger een veelbelovend statement.
De uitbreiding van het internationale OG-tanknetwerk is een weerslag van de ambitie van OG. “We durven steeds groter te denken, maar blijven tegelijkertijd onszelf,” verteld OG-CEO Marcel Borger. “We betalen onze investeringen met 100% groen en merken dat dat aanslaat. Ook vanuit de financiële wereld worden onze plannen en ambities gesteund.” In 2021 bedroeg onze omzet 36 miljoen euro. Dit moet groeien naar een omzet in 2025 die tussen de 250 en 300 miljoen uitkomt, verdeeld over zes verschillende landen.
Schoon en betaalbaar
OG zet al sinds 2010 in op een multi clean-fuelstrategie: Bio-CNG, Bio-LNG, waterstof, elektrisch en HVO100. “We merken in onze lobby in de Europese Unie dat Nederland een vreemde eend in de bijt is, samen met Duitsland. Tegelijkertijd zien we dat andere landen meer en meer achter de mix van groene brandstof staan. Nu is het moment om door te schakelen.” De bulk van de omzetgroei is te danken aan vervoerders die kiezen voor biobrandstof. Truckbouwers als Scania, Iveco en Volvo zetten vol in op de ontwikkeling van Bio-LNG en Bio-CNG. Volvo heeft Bio-LNG en -CNG trucks in de visie tot 2040-2050 opgenomen. En in Duitsland schakelen logistieke vervoerders als Amazon, DHL en Deutsche Post op over Bio-CNG. “We vertellen een positief verhaal hoe je duurzaam kunt zijn. Het is schone brandstof en betaalbaar. In Duitsland betaal je een euro per liter aan de pomp en in Nederland € 1,649 per liter.” Niet alleen is de biobrandstof daarmee veel goedkoper, het is ook nog een ‘jaarprijs’, benadrukt Borger. “Dat doen we om te garanderen dat de prijs laag blijft. Transporteurs weten met Bio-CNG waar ze aan toe zijn en kunnen hun plannen daarop afstemmen.” OG heeft bewust de prijzen losgekoppeld van de fossiele brandstofprijzen en aan de productieprijs van biobrandstof gekoppeld, vertelt hij. “Dat kan omdat we 100% op biogasproductie zitten. Voor Duitsland geldt exact hetzelfde. Daardoor kunnen we een vaste prijs hanteren door het jaar heen. Het is onze strategie.”
Van ‘well tot wheel’
De oorsprong voor Bio-CNG is biogas dat onder meer wordt gemaakt bij de rioolwaterzuivering en GFT. Bij de productie worden geen voedselresten gebruikt. Borger maakt de vergelijking met ‘vergeten groenten’, zoals pastinaak. “Bio-CNG is de vergeten schone brandstof.” De productie is lokaal en stimuleert de circulaire economie, benadrukt hij. “Met ons biogas bewijzen we samen met onze partners dat een circulaire businesscase mogelijk is.” Hij gebruikt drie voorbeelden. In Friesland rijdt Omrin 100% fossielvrij op groengas uit eigen afval. In Amsterdam rijden bestelbusjes van PostNL en de vuilniswagens op biogas van Waternet. Suikerunie levert eigen biogas aan de transporteurs die de bieten vervoeren. “Het zou beter zijn als je in de keten, van ‘well to wheel’ (van oorsprong tot mobiliteit), kijkt en beoordeelt hoe duurzaam een oplossing is. Nu wordt vanuit ‘de pijp’ gerekend. Bij elektrisch vervoer is kobalt en lithium nodig voor de batterij. Er wordt erg makkelijk over de milieu-impact van die mijnen heengestapt. Het zou wat mij betreft fijn zijn als er één lijn wordt getrokken bij de berekening van welk percentage schoon is.” Hij maakt een uitstap naar de coronacrisis om zijn punt te maken. “Daar zag je ook al snel wie een sterke lobby heeft en wie niet. De elektrisch vervoerlobby is gewoon enorm sterk en stuurt te discussie.” “Begrijp me niet verkeerd. Ik ben een fan van elektrisch vervoer en rijden op waterstof. Maar ik houd ook van de feiten. Met de ‘well to wheel’-aanpak kun je duidelijker bepalen hoe duurzaam de verschillende vervoersoplossingen zijn en kun je betere keuzes maken.” Daarbij denkt hij ook aan het Nederlandse subsidiebeleid. “Zodra de elektrische auto’s na vijf jaar uit de lease komen, verdwijnen ze met veel subsidie naar het buitenland."
OG (OrangeGas)
OG is in Europa de snelst groeiende speler in de markt van duurzame mobiliteit. OG is marktleider in Nederland en Duitsland, met 85 OG-tankstations in Nederland en 125 in Duitsland waar uitsluitend schone brandstoffen worden aangeboden.
“We vertellen een positief verhaal hoe je duurzaam kunt zijn. Het is schone brandstof en betaalbaar.”