De gemeente Den Haag heeft een taxi aanbesteding gepubliceerd waarin wordt aangegeven dat waterstof niet ‘groen’ genoeg is waardoor het rijden met waterstoftaxi’s niet gestimuleerd wordt. Het rijden op (grijze) stroom is volgens de gemeente wel duurzaam. BP Kerkhof en OG (OrangeGas), die beschikken over een waterstoftankstation in Den Haag, laten van zich horen.
Taxi aanbesteding Den Haag
Op 3 augustus 2021 heeft de gemeente de Europese openbare aanbesteding “Harmonisatie Doelgroepenvervoer Den Haag” gepubliceerd. De opdracht vangt aan op 1 augustus 2022 en heeft een contractduur van tenminste 6 jaar en maximaal 8 jaar.
Op duurzaamheid kunnen de taxibedrijven extra punten verdienen door zich uitsluitend met stekker-elektrische voertuigen in te schrijven. Waterstofvoertuigen en andere schone brandstoffen worden hierin geweerd onder het mom van ‘niet groen genoeg’.
Waterstof
Net zoals stekker-elektrisch is waterstof een zero-emissie brandstof. De auto’s tanken waterstof, die in het voertuig door een zogeheten brandstofcel wordt omgezet in elektrische energie. Het enige wat het voertuig uitstoot is water. En net zoals elektriciteit kan dit zowel grijs als groen worden opgewekt.
In Nederland rijden er momenteel 70 waterstoftaxi’s. Het voordeel van het rijden op waterstof ten opzichte van elektrisch is een betere actieradius, snel tanken en het niet hoeven realiseren van eigen laadpleinen e.d.
BP Kerkhof
BP Kerkhof is een al 93 jaar gevestigd tankstation in Den Haag aan de Binckhorstlaan 100. Jan Paul Kerkhof, eigenaar van het tankstation, is een echte koploper in het aanbieden van duurzame brandstoffen. Zo biedt hij Bio-CNG, snelladers en waterstof aan in samenwerking met OrangeGas.
Jan Paul heeft met ondersteuning van een overheidssubsidietraject, genaamd de H2ME, het waterstoftankstation gerealiseerd en in 2020 geopend. Dergelijke overheidstrajecten zijn in het leven geroepen om een waterstofnetwerk te stimuleren omdat waterstof tenslotte een schone brandstof is en dit bijdraagt aan de klimaatdoelstellingen. De investering van een waterstoftankstation is ook al snel 1,8 miljoen en de exploitatie van dergelijk tankstation is momenteel nog niet rendabel. Toch heeft Kerkhof zijn nek uitgestoken en is hij de eerste in Nederland met een operationeel openbaar waterstoftankstation. Dat de gemeente Den Haag nu verklaard dat waterstof niet ‘groen’ genoeg is, komt dan ook als een doodsteek: “De gemeente komt met het argument dat er niet voldoende groene waterstof zou zijn. Maar wij leveren hier gewoon 100% groene waterstof waar we de taxi’s mee kunnen bedienen. Sterker nog, dit doen we de afgelopen 2 jaar ook al. Daarbij slaat het kant noch wal dat grijze stroom dan wel duurzaam is. Dat dit schoon en beginnend product, wat nog alle steun kan gebruiken, op deze manier de kop wordt ingedrukt kan ik niet bevatten. Andere gemeenten stimuleren wel waterstofvoertuigen en de komst van tankstations”. Aldus Jan Paul Kerkhof.
OG
OG realiseert en exploiteert uitsluitend schone brandstoffen van productie tot tankstation. Zo is OG ook retailpartner van BP Kerkhof in Den Haag. Joyce van Os de Man, directeur Benelux deelt tevens haar ongenoegen over de invulling van deze aanbesteding. Zo geeft van Os de Man aan dat biobrandstoffen ook steeds vaker geweerd worden uit aanbestedingen omdat er in Nederland tank-to-wheel gemeten wordt (wat komt er uit je uitlaat) in plaats van well-to-wheel (de hele keten). Waterstof is zero-emissie én als het uit groene bronnen wordt opgewekt is het in de keten ook schoon. Zo beschikt OG over een groen waterstofproject in Oosterwolde waar er door middel van een groot zonnepanelenveld met het teveel aan groene stroom, groene waterstof wordt geproduceerd. “We moeten er naar mijns inziens voor waken dat we geen stekker-elektrisch oogkleppen beleid krijgen door een hele sterke lobby. We hebben alle schone brandstoffen keihard nodig om onze duurzaamheidsdoelstellingen zo snel mogelijk te halen”.
Duidelijke oproep BP Kerkhof en OG doen een duidelijke oproep dat er in (taxi) aanbestedingen niet alleen gestuurd moet worden op één techniek. Op basis van duurzaamheid en uitstoot dient de markt vrijgelaten te worden om met een brandstof/energiedrager naar keuze in te schrijven op de aanbesteding. Zij hebben besloten vervolgstappen te ondernemen omdat er geen goede reden is om waterstof te weren uit de aanbesteding.